Hielspoor/peesplaatontsteking

Wat is een peesplaatontsteking (latijn: fasciitis plantaris)?

Een fasciitis plantaris, in de volksmond ook wel “hielspoor” genoemd, is een ontsteking van de peesplaat aan de onderzijde van de voet. In de meeste gevallen is de aanhechting onder de hiel geïrriteerd. Soms is er aan de hiel ook een botafzetting aanwezig, vandaar de naam hielspoor.


Waardoor wordt het veroorzaakt?

De oorzaak is vaak een overbelasting van de peesplaat onder de voet, ter hoogte van de aanhechting onder de hiel. De overbelasting ontstaat vaak door een afwijkende functie van de voet. Het hebben van “platvoeten” kan bijvoorbeeld bijdragen aan het ontstaan van deze klacht. Daarnaast zijn factoren als belasting en schoeisel mogelijk van invloed op het ontstaan van deze klachten.


Hoe herken ik deze klachten?

Meestal is er sprake van een stekende pijn aan de onderzijde van het hielgebied, die nazeurt in rust. De eerste stappen ’s ochtends zijn vervelend (gerelateerd aan het samentrekken van de peesplaat ’s nachts en het uitrekken bij belasting ’s ochtends), daarna nemen de klachten vaak iets af om ’s avonds in rust weer terug te keren.


Wat kan er aan gedaan worden?

De podotherapeut heeft verschillende behandelmethoden tot zijn of haar beschikking. Vaak zult u een advies voor podotherapeutische steunzolen krijgen. Deze zullen in combinatie met de onderstaande maatregelen vaak effect hebben waardoor u na verloop van tijd weer beter kunt lopen.
- IJs- en Warmtetherapie
- Stretchen
- Gedoseerde rust                                                                                                                                                                                                                                                                        
IJstherapie voert u best snel na een belasting uit om de toename van het ontstekingsvocht af te remmen. De warmtetherapie voert u 's avonds uit door ongeveer 40 minuten een warm hotpack op de pijnlijke plek te leggen. Dit versnelt de doorbloeding waardoor afvalstoffen opgeruimd worden.
Het stretchen kunt u ’s ochtends voor het opstaan toepassen door uw been gestrekt in bed neer te leggen en de voet en tenen naar u toe te trekken. Doe dit 3x 10 seconden en sta dan pas op. Intensiever stretchen doet u best nadat u de spieren heeft opgewarmd door een tijdje rond te lopen. Ga dan met uw voorvoeten op de onderste trede van een trap staan en laat de hielen afzakken. Doe dit met gestrekte knieën en voer het 3x 10 seconden uit. 
Neem op gezette tijden rust, wandel bijvoorbeeld de helft van de afstand die u normaal wandelt. Maar wandel of sport liever helemaal niet. Fietsen is een goed alternatief, hiermee belast u uw voeten aanzienlijk minder.
Na zes tot acht weken komt u vaak terug voor controle. Tijdens dit bezoek wordt de voortgang van uw behandeling besproken. Op basis van uw bevindingen kan de behandeling dan eventueel aangepast worden.